Labuan Sea and beach Challenge

Labuan Sea and beach Challenge

Thursday, July 29, 2010

ALL BEGIN HERE...



Dari kecil lagi saya ni da minat dengan sukan..apa2 ja lah jenis sukan 2..memang saya akan join punya..kecuali lah beberapa sukan 2 macam hoki memang saya tak main..
ok berbalik pada tajuk all begin here ni saya nak cerita lah macam mana saya boleh suka bermain bola ni..suka main bola 2 tak la juga..tp dari kecil lagi da ikut daddy saya pegi tengok games kat satdium..waktu tu seingat saya liga Malaysia masih lagi dalam peringkat semi pro.best la juga..setiap games mesti pegi tengok..hehe
Saya ni waktu kecil2 dulu jarang duduk dengan daddy and my mum..selalu duduk dengan nenek kat kampong..di kampung setiap hari orang main bola dan kebetulan rumah nenek saya 2 depan padang ja waktu 2..

Masa umur 6 tahun kalau tak silap saya, dah start la nak jinak dengan men bola ni..tiba ja jam 4 petang da kat padang tendang2 bola dengan kawan2 lain..kadang2 2 ada juga main dengan orang2 dewasa..tapi biasa lah budak kecil..hehe..masa 2 memang selalu lah kena buli..kalau bukan simpanan main keeper..da la takut bola..selalu kena marah lagi..tapi tetap juga nak main bola. so bila umur da mencecah 8 tahun, saya dah tak tinggal lagi kat kampung..tinggal dengan family suda..kebetulan juga rumah kami 2 dekat dengan padang..so dah biasa mamcam kat kampung, jam 4 ja da ada kat padang..selalu la juga main dengan budak2 kat kawasan tempat tinggal saya 2..kena buli 2 ada juga tapi da tak macam dulu..setiap kali habis main dan pulang ke rumah, normally my dad will say something.. dia beri la teguran permainan saya petang2 2..biasa lah, padang kan dekat dengan rumah..selalu la dia intai time saya men bola..so dia tegur la pa yang kurang dalam permainan saya..kadang2 bila da selesai main bola 2, my dad akan bawa saya juggling ball sebab katanya orang yg pandai juggling 2 lah orang yang pandai bermain bola..so sa pun start ari 2 selalu lah nak improve juggling saya supay boleh terer la kononnya..hehehe

dalam umur saya darjah 4..my dad belikan lah saya my first football boots..ingat lagi saya jenama kasut 2..ASCOT nama kasut saya 2..dan start dari sana saya minat dengan main bola dan join latihan bawah 12 tahun persatuan bolasepak Sabah (SAFA) yang dikendalikan oleh coach Awang sabtu Jamil, Coach Mailin dan beberapa lagi yang sa da tak ingat.best dapat belajar lebih mendalam dalam sukan bola sepak ni..tp sepanjang saya training di bawah SAFA, tak pernah saya ikut apa2 tournament sampai la liga sekolah saya dianjurkan iaitu liga Anthonian pada tahun 1998. kerana nak sangat tengok sejuah mana improve sudah saya ni,saya bawa la kawan sekelas join liga 2..yang kawan2 lain memang terer juga main..memang setiap hari main dengan dorang kat padang rumah setiap petang..so kitaorang pun join la..waktu liga 2, team kami saja salah 1 team darjah 5 waktu 2..yang lain semua darjah 6..yang kebanyakkannya memang pemain sekolah..kuat tuu..tp tak pa..just nak cuba nasib kan..hehe

so time grouping 2 ok juga la..dapat juga kitaorang lepas dan menang beberapa perlawanan peringkat kumpulan 2..happy la dapat layak ke peringkat knockout iaitu semi final terus..kebetulan jumpa dengan team yang memang favorite untuk masuk final liga tahun 2..tuhan ja yang tahu macam mana nerbesnya team dan saya pun nerbes juga..biasalah, saya ni jenis yang tak suka kalah..tapi tak bermakna tak boleh terima kekalahan..game 2 memang sengit..yang bestnya my dad ada turun untuk tengok saya main first time in my whole life..tambah lagi nerbes..aduiii..sebab tak mau dia kecewa tengok saya main buruk sangat..tension juga lah time 2..banyak peluang saya sia2kan.game 2 memang sangat sengit dan hanya dapat ditentukan melalui sepakan penalti..yang sedihnya..depan my dad saya tak score penalti..kecewa pun ada..marah pun ada..ingatkan da tak ada harapan..tapi syukur, kami berjaya mara ke final..

lepas game 2..faham2 lah..kena cuci telinga..hehehe..my dad tegur lah semua kesilapan yang saya buat time semi final games 2 sebab besuknya baru final..so dapat la saya juga saya prepare supaya tak buat mistake yang sama time final nanti..heh
time final 2 kami jumpa team semua pemain sekolah..team champions fc nama team dorang..kami pula richfield fc..nama team dad saya untuk liga under 18 kota kinabalu yang dia handle with uncle Julian. waktu final 2..game memang sengit,macam semi juga..yang terkejutnya kami dapat leading team champions 2..hehe..tapi apakah daya mistake abd lake of experience kami terpaksa berpuas hati dengan silver selepas golden goal..saya terima kekalahan 2..tapi terkejut waktu penyampaian hadiah apabila diumumkan pemain terbaik untuk liga tahun 2..happpppyyyyy sangat..nampak usaha saya selama ni memang berhasil dan semua impian saya telah bermula di sini..

6 comments:

  1. this is a very interesting story. keep it up. wishing u all the best with your sports career. I understand the passion u are having now. believe in yourself you can do it and you will. :)

    ReplyDelete
  2. iya anty ingat betul semua ni..hehehe rajin ko main bola sampai kering tekak anty panggil suruh balik rumah ko ndk hirau kan hehehehe

    ReplyDelete
  3. hehe..thanks uncle..quit long i've keep this..but its time to share my story and experience to friends and those who face the same situation with what i ever faced..heheheh

    ReplyDelete
  4. hehehe...yup unty..tapi semua 2 nampak juga kan hasil dia sekarang..

    ReplyDelete
  5. pro apa Mel?ko pun buli liao g2..hehehe

    ReplyDelete